onsdag, mars 25, 2009

Kirre-veckan

Igår kväll åkte Kirre hem till Stockholm. Vi hade en lugn och skön vecka men hann ändå med att göra en del turistgrejer. Förutom Snow Tubing som ni redan sett var vi på ett Sugar Shack. Ett turistställe där de visar hur man gör lönnsirap och serverar "en traditionell quebeciansk lunch" vilket hade stora likheter med svensk julbordsmat förutom att de hade lönnsirap på allt. Vad sägs om små korvar i sirap? eller kanske en skinkskiva med sirap? vita bönor i sirap? Ja ni förstår grejen. Lunchen avslutades med sockerpaj och tjock lönnsirap på pinne så det var inte så konstigt att både jag och Kirre mådde illa resten av kvällen.

På lördagen hämtade vi upp finnen Tommi och körde till Montreal för lite shopping, utekväll och St Patrick's Day Parade. Jag hittade en snygg vårjacka på H&M. Ja, jag vet! Hur tråkig får man bli?! men de har ju snygga OCH billiga kläder där till skillnad från många av de kanadensiska klädbutikerna. Kirre fick äntligen fika på Dunkin Donuts och sedan drog vi till norsken Lars som lånade ut sin lägenhet till oss.

Kvällen som följde kvalar nog inte in på topp-tio-listan över galna partynätter men det var ett trevligt sällskap som inte riktigt hittade rätt uteställe.
Inte alltför akterseglade drog vi oss upp dagen efter för att se paraden som var rätt långtråkig. Mest gubbar i hatt (till och med djur i hatt) som vinkade mot den lättroade publiken. Vi gav upp rätt snart och gick på bio istället. Kalle ville se Coraline 3D och vi hängde på. Det var ett smart drag eftersom både filmen och 3D-effekterna var riktigt bra.

Sista Kirre-dagen inleddes på brunch-stället i Sainte-Adèle där vi inte helt oväntat intog en brunch. Mycket gott och efter fyra lyckade besök av fyra möjliga kan jag nog med säkerhet utse Farandole till Sainte-Adèles bästa restaurang. Sedan följde lite presentshopping och en tur till Montreals flygplats och hux flux var Kirre-veckan över och jag var tillbaka i Kanada-vardagen.

På agendan står HEMTENTA med stora ilsket röda bokstäver och jag har motvilligt sneglat på den idag. Ämnet är fortfarande intressant men tentan känns svår att klara. Koncentrationssvårigheterna från C-uppsatsen är tillbaka och jag har redan börjat sticka på en mössa till en väns brorson, städat sovrummet och slösurfat alldeles för mycket. Hoppas att jag kan sova ordentligt inatt utan en massa astmahostningar så kanske det går bättre imorgon.

2 kommentarer:

Oscar sa...

När kommer du hit och tvättar igen...? Det börjar bli dags...

Torvaldan sa...

saknar dig också :)