onsdag, september 03, 2008

Framme!

Är för första gången i mitt liv rejält jet-lagad. Sitter på mitt hotellrum, äter suspekta chips med blåbärssmak och försöker formulera senaste timmarnas äventyr. Tidigare idag hann jag lägga ut mitt blogg-inlägg från igår. Hade inget internet på Park In så publiceringsdatumet blir lite fel. Hursomhelst så är jag nu framme i mittens rike.

Resan
Det visade sig att Air China funkade mycket bra. Hade dock väldigt svårt att sova men det är kanske inte så konstigt. Inte varje dag man ska försöka somna in åtta på kvällen. Halv fyra svensk tid landade jag på Beijings Internationella flygplats. Lokal tid halv tio på förmiddagen. Jag fick personlig eskort hela vägen genom alla pass och ackrediteringskontroller, på tåget som gick till bagagebanden och sedan ut till en buss där en ny person tog vid och körde mig och mina nya norska vänner vid NRK till vårt hotell. Det ligger verkligen extremt nära Fågelboet. Det är max 100 meter dit och man måste ha ackreditering för att få bo på hotellet eftersom det ligger inom säkerhetszonen. Vilket hotellrum sen då... Rena himmelriket!

Jobbet
Efter en snabb dusch tog jag mig till vårt högkvarter, rum 30 på IBC-centret som kommer vara mitt hem de närmaste 2 veckorna. Jag inredde mitt redigeringsrum med en svensk flagga och mer pynt får det bli under veckan. De andra hade redan kopplat upp det mesta och det verkar som om allt funkar bra. Fick inte mycket vettigt gjort förutom att koppla upp min redigering och orientera mig i det gigantiska huset. Vid sjutiden gick vi hem för dagen och Kirre visade mig promenadvägen genom området. Hotellet ligger på ena sidan av Fågelboet och IBC-centret på den andra så jag fick se allt det där som jag sett på TV under OS-veckorna. Det var först då som jag började förstå att jag faktiskt är här, i Peking, på andra sidan jordklotet, på riktigt!!!

Imorgon ska vi iväg till Samatai (tror jag det hette) för att se muren. Lite trist att jag inte hinner köpa en kamera innan vi ska dit men har jag tur får jag kopiera lite bilder av de andra.
Ska försöka sova nu i min gigantiska säng och jag lovar att försöka ladda upp lite bilder imorgon.

Nattinatt!

Inga kommentarer: