fredag, oktober 17, 2008

en mössa och branta backar

Nu har jag stickat min första mössa. Det gick i rasande tempo. Började igår kväll när Kalle snodde datorn och TVn inte erbjöd något intressant. Avslutade idag eftersom det var för tråkigt att skriva reflektionsprotokoll på något jag gjorde för tre år sedan. Vika tvätt var till och med mer spännande. Det kommer att bli svårt att avsluta mina studier!
Hur blev mössan då? Ja, den är ju som sagt min första så den blev en aning kort och en aning för gles. Nästa mössa ska ha fyrdubbelt garn och vara i två färger.

Hur är Kanada annars då förutom att vara stick-vänligt?
Jag skulle säga att det är som Sverige fast med franska hus och franska skyltar. Naturen ser ut och luktar som hemma. Vägskyltar och alla andra skyltar också för den delen är på franska. Husen är små och pittoreska. De ser ut som husen i Disneys Skönheten & Odjuret. Typiskt franska hus skulle säkert någon som varit i Frankrike beskriva dom. Affärerna förutom den stora mataffären IGA (misstänkt likt ICA) ligger i vanliga bostadshus vilket är smått förvirrande och alldeles nyss ringde en kvinna hit och frågade något på franska.
-Sorry, sa jag. Do you speak english?
-No, sa hon och frågade på engelska efter en monsieur Daniel.

Var det verkligen Nordamerika jag åkte till eller hamnade jag mystiskt nog i den bergiga delen av Frankrike? Jag återkommer med svar...

3 kommentarer:

Oscar sa...

Gör som jag... efter en vecka hade jag tröttnat på att vara vänlig mot alla fransoser som inte pratar engelska. Jag fick ett grekspel på en nitisk grindvakt och resten av tiden pratade jag bara svenska med alla fransoser. "Jaja... tjôt, tjôt, tjôt" funkade lika bra som vilken engelsk medning som helst.

marie sa...

gud va duktig du är, provade att sticka en halsduk en gång det såg ut som ett spindelnät från svarta änkan eller nått..det verkar vara vackert iaf och jag hoppas inte Ingrid berg luskar redat på din blogg då ligger du risigt till!!

Torvaldan sa...

Hahaha! Jag vågar inte riktigt testa den varianten Orre. Jag ska ju trots allt bo här ett tag och det är ett litet ställe där dom garanterat känner igen mig. Vill ju inte vara den där svenska bitchen. Hmm, eller varför inte?!

Marie: Jag har ett trick. Ska visa i en blogg framöver. Vem som helst kan "sticka" med mitt hjälpmedel :)