torsdag, november 20, 2008

pluskvamperfekt

Imorse gjorde jag ett svenskt språktest. Körde fast på första frågan där man skulle böja verb. Det borde inte ha varit så svårt kan man tycka men jo då. Det fanns inga exempel så jag lyckades inte riktigt lista ut vilken böjning de var ute efter. Lite elakt att inte skriva in exempel. Jag chansade lite och enligt Wikipedia har jag böjt lite fel. Jaja, resten funkade ju bra. Jag upptäckte även lite felaktiga detaljer. Kommatecken på ställen de inte skulle vara och enligt testet är skola grundformen för skulle. Det stämmer ju iofs om året hade varit 1960.
När provet var avklarat följde en intervju på engelska eller franska. Fritt val... inte så svårt! Jag sa, - Bonjour Madame! Je m'appelle Emelie. Can we speak english now?
Intervjuaren skulle ta reda på om jag var en riktig "gamer" och jag drog till med ett politikersvar och hävdade att jag var det om man jämförde med mina tjejkompisar men inte i jämförelse med Kalle. Intervjun kändes sådär. Jag är ju verkligen ingen gamer så det var en del nördfakta som jag inte kunde svaret på. Jag får hoppas på att det dyker upp ett svenskt projekt snart som de behöver folk på. Jag behöver ha nått att göra!
Fast just det kanske löste sig ändå idag för jag tog bilen till Walmart i Sainte-Agathe. En underbar affär förövrigt där man kan shoppa smink, vinterdäck och garn. Köpte fyra, stora nystan så nu ska jag sticka mig en fin, vinröd halsduk. Jag köpte en doftgran till vår kära Ford. Det hör ju till liksom. Tittade på ett par tärningar också men där gick min gräns. Hittade sån där chokladapelsin som vi hade hemma på jul förr i tiden. Innan syrran blev sjuk av en. Finns det såna i Sverige fortfarande? Det var iaf längesen jag såg en men i år står det en chokladapelsin på vårt godisbord. En eller två.... eller fem.
På tal om jul, är det någon som har önskan om speciell julklapp eller annan leverans av något ifrån Kanada?

2 kommentarer:

Madde sa...

Ha du tråkigt Emelie??? Om jag inte minns fel från vårt samtal innan du åkte fanns det en del spöken från skoltiden som vill komma ut ur garderoben =) men jag förstår verkligen att det inte känns så lockande att gräva i gamla uppsatser... jag håller på att avsluta mitt examensarbete och idag har vi grillat korv i naturen =) snö och solsken här! har beställt en hundvalp också, fast den är inte gjord än... kommer nog i mars/april, hur kul som helst! har inte lyckats välja mellan herrgård eller lägenhet än, ska dit och kolla på fre igen! tack för korten från stranden. vad gäller dennis så bor han i ett lab där han syrakokar massa burkar. jag fattar ingenting och är inte överdrivet intresserad heller, hoppas bara han blir klar någon gång så han kan hänga på ner till östergyllen. farmor klagar på att jag prtar östgötska, ett tecken på att jag redan börjat acklimatisera mig =) snygg bil förresten, jag letar också. lagade min pärla med buntband och silvertejp förra helgen, det känns inte som någon långsiktig lösning...

Torvaldan sa...

Nä vadå tråkigt? Uppsatser som är så roligt att skriva...
Syrakoka burkar? Varför? Nä det får han sluta upp med. Snart har du ju värsta kitet att locka honom med. Söt hundvalp, herrgård och en fräsig bil. Buntband låter ju sådär. Skrota eller sälj din kära pärla till en fattig student och köp en Fårrd, haha!