fredag, november 28, 2008

sushi á la suédois

Första advent på söndag?! Redan? Vart tog tiden vägen? November som brukar vara årets längsta månad. Här måste städas och pyntas. Fixas glögg och baka lussekatter. Mitt rymdimperium i dataspelet Spore får vänta några dagar på att expanderas. Imorgon måste jag verkligen få vinterdäck på bilen. Körde ner till affären idag i snigelfart men ändå lyckades jag sladda lite. Det var förövrigt på väg upp för backen. Lite oväntat måste jag säga. Jag var mer rädd på nervägen men det kanske berodde på att jag var för het på gasen på väg upp. Morsarv påstår Dag, jag vet inte jag. Vad säger du mamma? ;)

Glöggen som vi köpte på Ikea är nästan slut. Det är alldeles för gott. Hittade dock billigt vin, kanelstänger, kardemummakärnor och hela nejlikor på IGA så jag ska göra ett försök att koka egen. Det är lite skumt för när jag är hemma är det otroligt kul att testa en massa ny mat ifrån andra länder men när jag är här så letar jag mest efter svenska grejer. Än så länge har jag hittat
swedish crisprolls/toast suedois - skorpor,
swedish berries - lösgodis skogsbär i påse,
swedish meatballs - köttbullar i fryst färdigmatlåda.
Jag hade hoppats på att de skulle ha knäckebröd men än så länge har jag inte stött på varken Falu Rågrut eller Wasa knäcke. Det är en himla tur att Ikea och Swedish food market finns på vettigt avstånd så att man kan köpa saker som sushi á la suédois... eh, jag menar sill.


Inga kommentarer: