söndag, december 14, 2008

Igår julfest, idag soffan...

Kalles jobb hade julfest och han lyckades få med mig som bihang. Vi käkade en medioker fyrarätters middag. Fick besök av Rudolf och hans bilkörande vänner och Kalle hade turen att få 25$ på Future Shop. Middagen intogs i extremt segt tempo. Nobelmiddagen äts snabbare... Desserten fick vi strax före elva och halv tolv gick bussen för de som skulle tillbaka till Montreal. Lite skum logistik.

Jag, Kalle och de andra skandinaviska killarna (finnen Tommi, Caspar the friendly dansk och de två norrmännen Ray och Lars den buttre) drog vidare till the Bourbon, nattklubben i området (Åldersgräns 18år, gissa om jag fick visa leg eller inte... suck!)
Vi hittade snabbt ett biljardbord och norrbaggarna teamade ihop sig emot Tommi och mig. Det var ju ett tag sen jag spelade men kunskaperna ifrån Biljard 9:an i Karlstad sitter kvar. Spelade riktigt hyggligt tycker jag men inte vann vi för det. Jag skyller allt på Tommi som var mer intresserad av brudar än av att känna segerns sötma.

Efter det följde en sväng om på dansgolvet. De spelade mycket trevlig elektronisk musik. Hade glömt bort den sköna känslan man får av att dansa till pumpande bas och svepande melodier i ett mörkt rum upplyst av blinkande discoljus.
Strax efter tre var det dags att ge upp och på ömma fötter gick vi ut för att få tag på en taxi. Snorkallt* var det även inatt och tyvärr fick vi vänta en stund innan en ledig taxi dök upp. Nästa gång ska jag ha termobyxor med mig till krogen. Nu hade jag strumpbyxor, inte att rekommendera!

När vi skulle sova kom jag på att det var ju banne mig luciadagen. Traditionsenligt satte jag igång med att sjunga alla luciasånger som jag kunde komma på. Melodierna sitter fast i ryggmärgen men texterna är det värre med. Hummade mig dock igenom de svåra partierna och tog i för kung och fosterland i refrängen. Stackars Kalle tycker nog inte bättre om luciafirande efter min stämningsfulla föreställning.

Idag är både jag och Kalle möra. Vi är inte så vana vid att dansa sådär mycket. Vi har tillbringat större delen av dagen i soffan tillsammans med Skägget i brevlådan som för övrigt är en mycket bra julkalender.


*så kallt att snoret i näsan fryser när man andas in.
.

Inga kommentarer: