torsdag, december 25, 2008

jul i vårt hus


Sitter och tittar på vår vackra utsikt och väntar på att vår jansson ska bli klar. Kalle upplyste mig precis om att den bubblar så det kan inte vara långt kvar. Vi tänkte ha en seriös julmiddag bara vi två idag.
Igår var vi iväg på skandinavisk julmiddag hemma hos norsken Ray som verkligen bor ute i skogen. Kalle hittade mandeln i gröten redan kvällen innan julafton så han slapp köra. Mer om middagen senare. Man ska ju berätta i ordning...

Vi åt grötfrukost till Kalle Ankas julafton tack vare tidsskillnad och webcam. Det funkade mycket bra eftersom man vid det här laget redan vet exakt vad som händer. Sen följde en lång, varm juldusch och lite piffning. Lagom till att jag såg ut som mitt bästa jag ringde familjen och det var dags för deras julklappsutdelning. Kul att kunna vara med på ett hörn fast jag är på andra sidan jorden. Lite elakt av mig att inte åka hem men tydligen tyckte de att jag varit tillräckligt snäll ändå för även jag fick en massa paket med mycket trevligt innehåll. Nu var ju frågan om Kalle tyckte samma sak...


Efter vår lilla jullunch var det dags för vår klapputdelning. Jag är ju så hemskt barnslig när det gäller paket. Ju fler desto bättre... Kalle hade snappat upp det (eller så är det jag som har hammrat in detta) för det låg en massa fina paket bredvid granen. Han lyckades mycket bra med innehållet i dom också.

Innan vi åkte iväg på middagen lämnade vi över en liten påse lussekatter till våra snälla grannar som har hjälpt oss så mycket de senaste veckorna. De såg glada ut och jag hoppas de gillade våra svenska specialiteter. Även om de var lite småbrända...



På middagen hade alla bidragit med mat och det var en salig röra av kalkon, potatisgratäng, lax, tonfisk och nån risrätt jag aldrig sett förut. Vi hade med oss en bit julskinka, senap, glögg och lussekatter. Jag tror alla åt minst en portion för mycket och jag var tyvärr inget undantag. Det traditionsenliga juljäsandet i soffan efter middagen var välkommet. Tiden gick fort fastän vi inte gjorde något speciellt och när klockan närmade sig ett kröp vi hemåt på ishala vägar. Jag försökte läsa lite i boken jag fick av Kalle men det gick sådär trots att den innehöll högklassig tantsnusk redan efter tretton rader.


Inga kommentarer: