måndag, december 08, 2008

Montreal III och 2a advent

Ännu en helg har passerat. Vi har varit i Montreal ännu en gång. Denna gång regnade det inte utan var strålande solsken och bitande kyla. Vi inledde med ett Ikea-besök. Handlade en massa knäckebröd, fyllde på pepparkaksförrådet och kunde konstatera att det blir en jul utan julmust och senapssill.
Sen skulle vi köra bil in till centre ville, stadskärnan alltså. Lättare sagt än gjort. Det blev en väldans massa sightsing. Men inget ont som inte har nått gott med sig. Mitt i virrandet upptäcker vi den där affären som enligt en webbsida ska sälja julskinka.
- Jaha, är det den tiden på året redan, sa den tyske charkmästaren.
- Japp, svarade vi lyckligt och nu ska vi hämta en köttklump på 5 kilo den 20e december.
Affären innehöll inte enbart julskinka, jag hittade även blå bands blåbärssoppa, fazer mjölk choklad, salt lakrits... och senapssill :)

Nöjda och glada körde vi vidare mot vårt mål. Efter lite mer sightsing hittade vi till slut St Catherine street. Jag skulle gissa att det är som Drottninggatan ungefär. Fast med mer vettiga affärer och mindre turistfälla. Det var underbart med pulsen, stadsluften, alla människor, alla nya roliga affärer och jag kände mig genast mer levande. (Har lite smått inlett operation "övertalaKalleattflyttatillMontrealivår!")
Vi shoppade julklappar och fikade på Starbucks och sen var det dags att åka hem. Vi avslutade kvällen framför den öppna spisen, fängslade av värmen och lågornas skådespel.

Idag har vi tänt andra ljuset, slagit in julklappar, skrivit julkort och bättrat på julpyntet. Det blev inga lussekatter för det var slut på saffran men min snälla mamma ska skicka ett par påsar. Hon har redan skickat glöggkryddor och en jättefin adventskalender.
Jag har också bokat en flygresa till Sydafrika tillsammans med Katarina. Vi ska hälsa på Matilda, se Kapstaden och åka på Safari. Så spännande och äntligen ska vi tre åka iväg på en resa tillsammans. Det har inte hänt sedan road tripen 2003. Om nu den räknas?
Detta betyder att jag kommer hem en vända i februari och behövs jag på sporten så blir det även lite jobb. En plan börjar ta form :)

2 kommentarer:

Madde sa...

Hej! Vad juligt Ni verkar ha! Här är det runt noll grader för jämnan vilket betyder snö och regn typ varannan dag =) Jag är också arg å min bil... den startar inte när det regnar och det är ju då man vill ha den som mest! har börjat kika efter en annan men det är svårt att välja. Jag och dennis flyttar till östergötland efter jul! det blev herrgården som du föreslog =) hur blev det med din plan att få in en fot på tv i canada? har du snackat med dem? det tycker jag låter som den bästa planen, jobba med det du vill OCH träffa calle vaje dag =) puss

Torvaldan sa...

Jobbigt med krånglande bilar. Vilket skumt fel din verkar lida av. Nästan som om den jävlas med flit.
Mysigt att ni flyttar ner tillsammans. Du får skicka bilder på den där herrgården. Låter lite coolt :)
Jag har mailat lite utan resultat så TV-planerna ligger en aning på is. Jag borde ta tag i dom. Det finns ju iaf två stationer i Montreal där de pratar engelska.